Podstawa prawna
- Rozporządzenie MEN z dnia 28 sierpnia 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.
- Rozporządzenie z dnia 16 sierpnia 2018 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.
- Rozporządzenie MEN z dnia 3 sierpnia 2017 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych.
- Rozporządzenie MEN z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym
ROZDZIAŁ I
ZASADY ORGANIZACJI POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
- Pomoc psychologiczno – pedagogiczną w szkole organizuje i nadzoruje Dyrektor szkoły.
- Szkoła udziela i organizuje uczniom i ich rodzicom oraz nauczycielom pomoc psychologiczno-pedagogiczną na zasadach określonych przepisami prawa.
- Pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole udzielają:
- nauczyciele,
- wychowawcy,
- specjaliści wykonujący w szkole zadania z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej (psycholog, pedagog, logopeda, terapeuta pedagogiczny i inni specjaliści.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w szkole polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia oraz rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych ucznia, wynikających w szczególności:
- z niepełnosprawności,
- z niedostosowania społecznego,
- z zagrożenia niedostosowaniem społecznym,
- ze szczególnych uzdolnień,
- ze specyficznych trudności w uczeniu się,
- z zaburzeń komunikacji językowej,
- z choroby przewlekłej,
- z sytuacji kryzysowych lub traumatycznych,
- z niepowodzeń edukacyjnych,
- z zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacją bytowa ucznia i jego rodziny, sposobem spędzania czasu wolnego, kontaktami środowiskowymi,
- z trudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi lub ze zmianą
- środowiska edukacyjnego, w tym związanych z wcześniejszym kształceniem za granicą.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w szkole jest udzielana z inicjatywy:
- ucznia,
- rodziców ucznia,
- dyrektora szkoły,
- nauczyciela, wychowawcy grupy wychowawczej lub specjalisty, prowadzących zajęcia z uczniem,
- poradni,
- pomocy nauczyciela,
- pracownika socjalnego,
- asystenta rodziny,
- kuratora sądowego,
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest organizowana i udzielana we współpracy z:
- rodzicami uczniów,
- poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznymi,
- placówkami doskonalenia nauczycieli,
- przedszkolami, szkołami i placówkami,
- organizacjami pozarządowymi oraz innymi instytucjami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana w szkole rodzicom i nauczycielom polega na wspieraniu rodziców i nauczycieli w:
- rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych,
- rozwijaniu umiejętności wychowawczych w celu zwiększania efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów.
- Korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole jest dobrowolne i nieodpłatne.
- Wszelkie działania związane z pomocą psychologiczno-pedagogiczna na terenie szkoły koordynuje pedagog szkolny.
- Nauczyciele i specjaliści w szkole prowadzą działania pedagogiczne mające na celu:
- rozpoznanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w tym uczniów szczególnie uzdolnionych oraz zaplanowanie sposobów ich zaspokojenia w tym:
- w klasach I-III szkoły podstawowej – obserwacje i pomiary pedagogiczne mające na celu rozpoznanie u uczniów ryzyka wystąpienia specyficznych trudności w uczeniu się,
- rozpoznanie zainteresowań i uzdolnień uczniów, w tym uczniów szczególnie uzdolnionych oraz zaplanowanie wsparcia związanego z rozwijaniem zainteresowań i uzdolnień uczniów.
- rozpoznanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w tym uczniów szczególnie uzdolnionych oraz zaplanowanie sposobów ich zaspokojenia w tym:
- W przypadku stwierdzenia, że uczeń ze względu na potrzeby rozwojowe lub edukacyjne wymaga objęcia pomocą psychologiczno-pedagogiczną odpowiednio nauczyciel lub specjalista niezwłocznie udzielają uczniowi tej pomoc w trakcie bieżącej pracy z uczniem i informują o tym wychowawcę klasy.
- Każdy nauczyciel oraz specjalista zatrudniony w szkole ma obowiązek prowadzić działania pedagogiczne, których celem jest:
- rozpoznanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów, w tym szczególnie uzdolnionych;
- zaplanowanie sposobów ich zaspokajania;
- realizacja zaleceń i ustaleń poradni psychologiczno-pedagogicznej.
- dokonywanie bieżących obserwacji efektywności działań.
FORMY UDZIELANEJ POMOCY
- W szkole pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana uczniom w formie:
- bieżącej pracy z uczniem,
- zajęć rozwijających uzdolnienia,
- zajęć dydaktyczno-wyrównawczych,
- zajęć specjalistycznych: korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych, socjoterapeutycznych oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym,
- porad i konsultacji.
- W szkole pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana jest rodzicom uczniów i nauczycielom polega na wspieraniu rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych oraz rozwijaniu ich umiejętności wychowawczych w celu zwiększenia efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów w formie porad, konsultacji, warsztatów i szkoleń.
DZIAŁANIA NAUCZYCIELI I SPECJALISTÓW
- Porady i konsultacje dla uczniów oraz porady, konsultacje, warsztaty i szkolenia dla rodziców uczniów i nauczycieli prowadzą nauczyciele i specjaliści.
- Nauczyciele oraz specjaliści w szkole rozpoznają odpowiednio indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz indywidualne możliwości psychofizyczne uczniów, w tym ich zainteresowania i uzdolnienia.
- Nauczyciele i specjaliści w szkole prowadza w szczególności:
- Obserwację pedagogiczną, w trakcie bieżącej pracy z uczniami, mająca na celu rozpoznawanie u uczniów:
- Trudności w uczeniu się,
- Szczególnych uzdolnień wystąpienia ryzyka specyficznych trudności w uczeniu się – klas I-III.
- Obserwację pedagogiczną, w trakcie bieżącej pracy z uczniami, mająca na celu rozpoznawanie u uczniów:
- W przypadku stwierdzenia, ze uczeń ze względu na potrzeby rozwojowe lub edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne wymaga objęcia pomocą psychologiczno-pedagogiczną, odpowiednio nauczyciel lub specjalista niezwłocznie udzielają uczniowi tej pomocy w trakcie bieżącej pracy z uczniem i informują o tym wychowawcę klasy.
ROZDZIAŁ II
ZADANIA DYREKTORA
- Dyrektor szkoły organizuje pomoc psychologiczno-pedagogiczna w szczególności:
- Ustala wymiar godzin poszczególnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej biorąc pod uwagę wszystkie godziny, które w danym roku szkolnym mogą być przeznaczone na realizację tych form.
- Podczas planowania i koordynowania udzielania uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej odpowiednio dyrektor lub wychowawca współpracują z rodzicami ucznia lub oraz w zależności od potrzeb z innymi nauczycielami, wychowawcami grup wychowawczych i specjalistami, prowadzącymi zajęcia z uczniem poradnią lub innymi osobami
- Dyrektor szkoły może wyznaczyć inną osobę do planowania i koordynowania udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
- W przypadku gdy uczeń był objęty pomocą psychologiczno-pedagogiczną wychowawca lub dyrektor planując uczniowi udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej, uwzględnia wnioski dotyczące dalszej pracy z uczniem, zawarte w dokumentacji prowadzonej zgodnie z przepisami prawa.
- Informuje pisemnie rodziców/prawnych opiekunów ucznia o ustalonych formach, okresie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz wymiarze godzin, w którym poszczególne formy pomocy będą realizowane.
- Dyrektor szkoły tworzy zespół dla ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego – niezwłocznie po otrzymaniu orzeczenia.
- Dyrektor szkoły wyznacza koordynatora pracy zespołu, którym może być wychowawca lub inna osoba.
- Zatwierdza miejsce i datę posiedzenia zespołu.
- Zaprasza przedstawiciela poradni psychologiczno – pedagogicznej w tym poradni specjalistycznej na spotkanie zespołu (w razie potrzeby).
- Powiadamia pisemnie rodzica o posiedzeniu zespołu, bądź upoważnia do tego koordynatora zespołu.
- Po ukończeniu szkoły Dyrektor przekazuje rodzicom/prawnym opiekunom ucznia oryginał karty. W dokumentacji szkolnej pozostaje kopia karty. Za zgodą rodziców/prawnych opiekunów ucznia dyrektor przekazuje kopię karty do szkoły lub placówki, w której uczeń będzie kontynuował naukę.
ROZDZIAŁ III
ZADANIA WYCHOWACY
- Planuje i koordynuje udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej uwzględniając zalecenia zawarte w orzeczeniach o potrzebie indywidualnego nauczania i opiniach poradni.
- Informuje innych nauczycieli lub specjalistów o potrzebie objęcia ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną jeżeli stwierdzi taką potrzebę.
- Współpracuje z rodzicami ucznia oraz w zależności od potrzeb z innymi nauczycielami, specjalistami, poradnią lub innymi osobami.
- Sporządza w dzienniku wykaz uczniów objętych pomocą psychologiczno-pedagogiczną swojej klasy.
- Gromadzi w teczce wychowawcy dokumentację dotyczącą pomocy psychologiczno-pedagogicznej
ROZDZIAŁ IV
TRYB UDZIELANIA POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ UCZNIOM POSIADAJĄCYM ORZECZENIE O POTRZEBIE KSZTAŁCENIA SPECJALNEGO
- Dla ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego dyrektor tworzy zespół i powołuje koordynatora.
- Zespół na podstawie ustalonych przez dyrektora szkoły form, sposobów i okresu udzielania uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz wymiaru godzin, w którym poszczególne formy pomocy będą realizowane, określa działania wspierające rodziców ucznia oraz, w zależności od potrzeb, zakres współdziałania z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznymi, placówkami doskonalenia nauczycieli, organizacjami pozarządowymi oraz innymi instytucjami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży.
- Zespół dokonuje okresowej wielospecjalistycznej oceny funkcjonowania ucznia.
Spotkania zespołu odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej niż raz w roku szkolnym.
- Spotkania zespołu zwołuje osoba koordynująca pracę zespołu.
- Osoba koordynująca pracę zespołu informuje dyrektora szkoły o planowanym terminie spotkania z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem.
- Rodzice ucznia mogą uczestniczyć w spotkaniach zespołu.
- W spotkaniach zespołu mogą także uczestniczyć:
- na wniosek rodzica/opiekuna prawnego - przedstawiciel poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej,
- na wniosek rodzica ucznia lub za ich zgodą - inne osoby, w szczególności lekarz, psycholog, pedagog, logopeda lub inny specjalista.
- Osoby biorące udział w spotkaniu zespołu są obowiązane do nieujawniania spraw poruszanych na spotkaniu zespołu.
- Ustalenia zespołu są uwzględniane w indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym opracowanym dla ucznia.
- Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny zawiera:
- imię (imiona ucznia) i nazwisko ucznia,
- nazwę szkoły,
- klasę oraz wiek ucznia,
- rok szkolny,
- okres udzielania pomocy,
- nr i datę wydania orzeczenia,
- cele edukacyjne i terapeutyczne,
- zakres dostosowań,
- rodzaj i zakres zintegrowanych działań nauczycieli i specjalistów,
- formy i metody pracy z uczniem,
- rodzaj i zakres współpracy nauczycieli i specjalistów z rodzicami,
- działania wspierające ucznia,
- rodzaj i zakres współdziałania z poradnia psychologiczno-pedagogiczna/placówkami doskonalenia nauczycieli/szkołami specjalnymi, integracyjnymi,
- rodzaj i zakres współdziałania z innymi instytucjami,
- formy, sposoby i okres udzielania uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz wymiar godzin, w którym poszczególne formy będą realizowane.
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
ZAŁACZNIKI:
- Wzór pisma do rodziców/prawnych opiekunów informującego o udzielonej pomocy psychologiczno-pedagogicznej.