Archiwalna Strona Szkoła Podstawowa im. Wojska Polskiego - Procedura organizowania pomocy psychologiczno - pedagogicznej w SP Troszyn

Szkoła Podstawowa im. Wojska Polskiego

Troszyn 3 74-505 Mieszkowice Tel: (91) 414-53-28

Procedura organizowania pomocy psychologiczno - pedagogicznej w SP Troszyn

PROCEDURA ORGANIZOWANIA POMOCY PSYCHOLOGICZNO - PEDAGOGICZNEJ

W SZKOLE PODSTAWOWEJ IM. WOJSKA POLSKIEGO W TROSZYNIE

 

PODSTAWA PRAWNA

  1. Rozporządzenie MEN z dnia 28 sierpnia 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.
  2. Rozporządzenie z dnia 16 sierpnia 2018 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.
  3. Rozporządzenie MEN z dnia 3 sierpnia 2017 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych.  
  4. Rozporządzenie MEN z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym

ROZDZIAŁ I

ZASADY ORGANIZACJI POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ

  1. Pomoc psychologiczno – pedagogiczną w szkole organizuje i nadzoruje Dyrektor szkoły.
  2. Szkoła udziela i organizuje uczniom i ich rodzicom oraz nauczycielom pomoc psychologiczno-pedagogiczną na zasadach określonych przepisami prawa.

3.Pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole udzielają:

1) nauczyciele,

2) wychowawcy,

3) specjaliści wykonujący w szkole zadania z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej (psycholog, pedagog, logopeda, terapeuta pedagogiczny i inni specjaliści.

Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w szkole polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia oraz rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych ucznia, wynikających w szczególności:

1) z niepełnosprawności,

2) z niedostosowania społecznego,

3) z zagrożenia niedostosowaniem społecznym,

4) ze szczególnych uzdolnień,

5) ze specyficznych trudności w uczeniu się,

6) z zaburzeń komunikacji językowej,

7) z choroby przewlekłej,

8) z sytuacji kryzysowych lub traumatycznych,

9) z niepowodzeń edukacyjnych,

10) z zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacją bytowa ucznia i jego rodziny,

sposobem spędzania czasu wolnego, kontaktami środowiskowymi,      

11) z trudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi lub ze zmianą

środowiska edukacyjnego, w tym związanych z wcześniejszym kształceniem za granicą.

Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w szkole jest udzielana z inicjatywy:

1) ucznia,

2) rodziców ucznia,

3)dyrektora szkoły,

4) nauczyciela, wychowawcy grupy wychowawczej lub specjalisty, prowadzących zajęcia  z uczniem, 

5) poradni,

6) pomocy nauczyciela,

7) pracownika socjalnego,

8) asystenta rodziny,

9) kuratora sądowego,

 Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest organizowana i udzielana we współpracy z:

1) rodzicami uczniów,

2) poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznymi,

3) placówkami doskonalenia nauczycieli,

4) przedszkolami, szkołami i placówkami,

5) organizacjami pozarządowymi oraz innymi instytucjami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży

 Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana w szkole rodzicom i nauczycielom polega

na wspieraniu rodziców i nauczycieli w:

  1. a) rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych,
  2. b) rozwijaniu umiejętności wychowawczych w celu zwiększania efektywności pomocy

psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów.

  1. Korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole jest dobrowolne i nieodpłatne.
  2.  Wszelkie działania związane z pomocą psychologiczno-pedagogiczna na terenie szkoły koordynuje pedagog szkolny.
  3. Nauczyciele i specjaliści w szkole prowadzą działania pedagogiczne mające na celu:

1) rozpoznanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości

psychofizycznych uczniów w tym uczniów szczególnie uzdolnionych oraz zaplanowanie

sposobów ich zaspokojenia w tym:

  1. a) w klasach I-III szkoły podstawowej – obserwacje i pomiary pedagogiczne mające na celu

rozpoznanie u uczniów ryzyka wystąpienia specyficznych trudności w uczeniu się,

2) rozpoznanie zainteresowań i uzdolnień uczniów, w tym uczniów szczególnie uzdolnionych

oraz zaplanowanie wsparcia związanego z rozwijaniem zainteresowań i uzdolnień uczniów.

  1. W przypadku stwierdzenia, że uczeń ze względu na potrzeby rozwojowe lub edukacyjne

wymaga objęcia pomocą psychologiczno-pedagogiczną odpowiednio nauczyciel lub

specjalista niezwłocznie udzielają uczniowi tej pomoc w trakcie bieżącej pracy z uczniem i

informują o tym wychowawcę klasy.

  1. Każdy nauczyciel oraz specjalista zatrudniony w szkole ma obowiązek prowadzić działania pedagogiczne, których celem jest:

1)  rozpoznanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów, w tym szczególnie uzdolnionych;

2)    zaplanowanie sposobów ich zaspokajania;

3)    realizacja zaleceń i ustaleń poradni psychologiczno-pedagogicznej.

4)    dokonywanie bieżących obserwacji efektywności działań.

FORMY UDZIELANEJ POMOCY

  1. W szkole pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana uczniom w formie:

1) bieżącej pracy z uczniem,

2) zajęć rozwijających uzdolnienia,

2) zajęć dydaktyczno-wyrównawczych,

3) zajęć specjalistycznych: korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych, socjoterapeutycznych oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym,

4) porad i konsultacji.

  1. W szkole pomoc psychologiczno-pedagogiczna  udzielana jest rodzicom uczniów i nauczycielom  polega na wspieraniu rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych oraz rozwijaniu ich umiejętności wychowawczych w celu zwiększenia efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów w formie porad, konsultacji, warsztatów i szkoleń.

DZIAŁANIA NAUCZYCIELI I SPECJALISTÓW

  1. Porady i konsultacje dla uczniów oraz porady, konsultacje, warsztaty i szkolenia dla rodziców uczniów i nauczycieli prowadzą nauczyciele i specjaliści.
  2. Nauczyciele oraz specjaliści w szkole rozpoznają odpowiednio indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz indywidualne możliwości psychofizyczne uczniów, w tym ich zainteresowania i uzdolnienia.
  3. Nauczyciele i specjaliści w szkole prowadza w szczególności:

1) Obserwację pedagogiczną , w trakcie bieżącej pracy z uczniami, mająca na celu rozpoznawanie u uczniów:

  1. a) Trudności w uczeniu się,
  2. b) Szczególnych uzdolnień wystąpienia ryzyka specyficznych trudności w uczeniu się – klas I-III.
  1. W przypadku stwierdzenia, ze uczeń ze względu na potrzeby rozwojowe lub edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne wymaga objęcia pomocą psychologiczno-pedagogiczną, odpowiednio nauczyciel lub specjalista niezwłocznie udzielają uczniowi tej pomocy w trakcie bieżącej pracy z uczniem i informują o tym wychowawcę klasy.

 

ROZDZIAŁ II

ZADANIA DYREKTORA

  1. Dyrektor szkoły organizuje pomoc psychologiczno-pedagogiczna w szczególności:

1)  Ustala wymiar godzin poszczególnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej  biorąc pod uwagę wszystkie godziny, które w danym roku szkolnym mogą być przeznaczone na realizację tych form.

2)  Podczas planowania i koordynowania udzielania uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej odpowiednio dyrektor lub wychowawca współpracują z rodzicami ucznia lub oraz w zależności od potrzeb z innymi nauczycielami, wychowawcami grup wychowawczych i specjalistami, prowadzącymi zajęcia z uczniem poradnią lub innymi osobami

3)  Dyrektor szkoły może wyznaczyć inną osobę do planowania i koordynowania  udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

4)  W przypadku gdy uczeń był objęty pomocą psychologiczno-pedagogiczną wychowawca lub dyrektor planując uczniowi udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej, uwzględnia wnioski dotyczące dalszej pracy z uczniem, zawarte w dokumentacji prowadzonej zgodnie z przepisami prawa.

5)  Informuje pisemnie rodziców/prawnych opiekunów ucznia o ustalonych formach, okresie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz wymiarze godzin, w którym poszczególne formy pomocy będą realizowane..

6)  Dyrektor szkoły  tworzy zespół dla ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego – niezwłocznie po otrzymaniu orzeczenia.

7)  Dyrektor szkoły wyznacza koordynatora pracy zespołu, którym może być wychowawca lub inna osoba.

8) Zatwierdza miejsce i datę posiedzenia zespołu.

9) Zaprasza przedstawiciela poradni psychologiczno – pedagogicznej w tym poradni specjalistycznej na spotkanie zespołu (w razie potrzeby).

10). Powiadamia pisemnie rodzica o posiedzeniu zespołu, bądź upoważnia do tego  koordynatora zespołu.  

11).  Po ukończeniu szkoły Dyrektor przekazuje rodzicom/prawnym opiekunom ucznia oryginał karty. W dokumentacji szkolnej pozostaje kopia karty. Za zgodą rodziców/prawnych opiekunów ucznia dyrektor przekazuje kopię karty do szkoły lub placówki, w której uczeń będzie kontynuował naukę.

ROZDZIAŁ III

ZADANIA WYCHOWACY

  1. Planuje  i koordynuje udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej uwzględniając zalecenia zawarte w orzeczeniach o potrzebie indywidualnego nauczania i opiniach poradni.
  2. Informuje innych nauczycieli lub specjalistów o potrzebie objęcia ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną jeżeli stwierdzi taką potrzebę.
  3. Współpracuje z rodzicami ucznia oraz w zależności od potrzeb z innymi nauczycielami, specjalistami, poradnią lub innymi osobami.
  4. Sporządza w dzienniku wykaz uczniów objętych pomocą psychologiczno-pedagogiczną swojej  klasy.
  5. Gromadzi w teczce wychowawcy dokumentację dotyczącą pomocy psychologiczno-pedagogicznej

 

ROZDZIAŁ IV

TRYB UDZIELANIA POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ UCZNIOM

POSIADAJĄCYM ORZECZENIE O POTRZEBIE KSZTAŁCENIA SPECJALNEGO

  1. Dla ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego dyrektor tworzy zespół i powołuje koordynatora.
  2. Zespół na podstawie ustalonych przez dyrektora szkoły form, sposobów i okresu udzielania uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz wymiaru godzin, w którym poszczególne formy pomocy będą realizowane, określa działania wspierające rodziców ucznia oraz, w zależności od potrzeb, zakres współdziałania z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznymi, placówkami doskonalenia nauczycieli, organizacjami pozarządowymi oraz innymi instytucjami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży.
  3. Zespół dokonuje okresowej wielospecjalistycznej oceny funkcjonowania ucznia .

Spotkania zespołu odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej niż raz w roku szkolnym.

  1. Spotkania zespołu zwołuje osoba koordynująca pracę zespołu.
  2. Osoba koordynująca pracę zespołu informuje dyrektora szkoły o planowanym terminie

spotkania z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem.

  1. Rodzice ucznia mogą uczestniczyć w spotkaniach zespołu.

7.W spotkaniach zespołu mogą także uczestniczyć:

1) na wniosek rodzica/opiekuna prawnego - przedstawiciel poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej,

2) na wniosek rodzica ucznia lub za ich zgodą - inne osoby, w szczególności lekarz,

psycholog, pedagog, logopeda lub inny specjalista.

  1. Osoby biorące udział w spotkaniu zespołu są obowiązane do nieujawniania spraw

poruszanych na spotkaniu zespołu.

  1. Ustalenia zespołu są uwzględniane w indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym opracowanym dla ucznia.
  2. Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny zawiera:

1) imię (imiona ucznia) i nazwisko ucznia,

2) nazwę szkoły,

3) klasę oraz wiek ucznia,

4) rok szkolny,

5) okres udzielania pomocy,

6) nr i datę wydania orzeczenia,

7) cele edukacyjne i terapeutyczne,

8) zakres dostosowań,

9) rodzaj i zakres zintegrowanych działań nauczycieli i specjalistów,

10) formy i metody pracy z uczniem,

11) rodzaj i zakres współpracy nauczycieli i specjalistów z rodzicami,

12) działania wspierające ucznia,

13) rodzaj i zakres współdziałania z poradnia psychologiczno-pedagogiczna/placówkami

doskonalenia nauczycieli/szkołami specjalnymi, integracyjnymi,

14) rodzaj i zakres współdziałania z innymi instytucjami,

15) formy, sposoby i okres udzielania uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej

oraz wymiar godzin, w którym poszczególne formy będą realizowane.

 

POSTANOWIENIA KOŃCOWE

 

ZAŁACZNIKI:

  1.  Wzór pisma do rodziców/prawnych opiekunów informującego o udzielonej pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

 

Archiwalna Strona