Archiwalna Strona Szkoła Podstawowa im. Wojska Polskiego - BIP - Wewnątrzszkolny system oceniania

Szkoła Podstawowa im. Wojska Polskiego

Wewnątrzszkolny system oceniania

Wewnątrzszkolny  System  Oceniania

Szkoły Podstawowej im. Wojska Polskiego w Troszynie

§1

ZAŁOŻENIA OGÓLNE

1. Ocenianie wewnątrzszkolne osiągnięć edukacyjnych polega na rozpoznawaniu przez nauczyciela: poziomu postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej i realizowanych w szkole programów nauczania uwzględniających tę podstawę oraz formułowaniu oceny.

2.Ocenianie wewnątrzszkolnezachowania ucznia polega na rozpoznawaniu przez wychowawcę klasy, nauczycieli oraz uczniów danej klasy stopnia respektowania przez ucznia zasad współżycia społecznego i norm etycznych, a w szczególności oceniana jest aktywność społeczna, kultura osobista i stosunek do obowiązków szkolnych.

§2

Cele wewnątrzszkolnego systemu oceniania

Wewnątrzszkolny System Oceniania ma na celu:

1.Rozpoznawanie osiągnięć edukacyjnych ucznia i poziomu respektowania przez niego zasad współżycia społecznego,

2. Pomoc uczniowi w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju,
3. Pobudzanie rozwoju umysłowego i społecznego oraz motywowanie ucznia do nauki,  

4. Wdrażanie do systematycznej pracy, samokontroli i samooceny.                                

5. Gromadzenie informacji bieżącej, okresowej, rocznej i końcowej o postępach w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności.                                         6.Nabywanie przez ucznia umiejętności rozróżniania zachowań pozytywnych i negatywnych.
7. Dostarczanie rodzicom (prawnym opiekunom) i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach i specjalnych uzdolnieniach ucznia,
8.Umożliwianie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno- wychowawczej.

§3

TRYB OCENIANIA OSIĄGNIĘĆ EDUKACYJNYCH

I. Informowanie o wymagania edukacyjnych i sposobach sprawdzania osiągnięć uczniów.

1. Nauczyciele na początku każdego roku szkolnego informują uczniów oraz ich rodziców  (opiekunów prawnych) o wymaganiach edukacyjnych, wynikających z  realizowanego   przez siebie programu nauczania oraz o sposobach sprawdzania  osiągnięć edukacyjnych uczniów oraz o warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej (śródrocznej) oceny klasyfikacyjnej z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych. 

2. Wychowawca klasy na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów oraz ich rodziców (prawnych opiekunów) o warunkach i sposobie oraz kryteriach oceniania zachowania, warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania oraz o skutkach ustalenia uczniowi nagannej rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.

3. Wymagania o których mowa w punkcie 1 i 2 są eksponowane w gabinetach przedmiotowych na tablicach ogłoszeń.

II. Ocenianie bieżące i oceny klasyfikacyjne śródroczne i roczne

1)W edukacji wczesnoszkolnej  stosuje się oceny cyfrowe tylko podczas oceniania bieżącego. Ocenianie bieżące w klasach I- III poszczególnych aktywności ucznia zapisywane w dzienniku, kartach pracy i zeszytach uczniów przyjmuje się według skali:

6 - praca celująca, wykraczająca poza program nauczania                                                 

5 - praca bardzo dobra                                                                                                  

4 - praca dobra                                                                                                                

 3 - praca dostateczna                                                                                                    

2 - praca dopuszczająca                                                                                                 

1 - praca niezadowalająca

Przekazując informacje uczniowi lub jego rodzicom(prawnym opiekunom) nauczyciel może stosować także ocenę bieżącą opisową ustną lub pisemną.

2. W edukacji wczesnoszkolnej śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych i ocena zachowania są ocenami opisowymi, które spełniają następujące funkcje: 

a)  informacyjną - przekazującą, co dziecko zdołało opanować, poznać, zrozumieć i jaki  był jego wkład pracy,

b)  korekcyjną - odpowiadającą na pytanie nad czym uczeń musi jeszcze popracować co poprawić, co zrozumieć, udoskonalić,

c)  motywacyjną - zachęcającą dziecko do samorozwoju, dalszego wysiłku, dającą wiarę we własne siły i nadzieję na osiągnięcie sukcesu,  

d)  rozwojową - odnoszącą się zarówno do uczniów jak i nauczycieli, koncentrującą się na  dziecku, ale również aktywizującą nauczyciela, mobilizującą go do zmian i dalszego rozwoju.

3. W klasach IV-VI  bieżące, śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych ustala się według skali:       

  -stopień celujący          - 6

-stopień bardzo dobry - 5

-stopień dobry             - 4

-stopień dostateczny   - 3

-stopień dopuszczający -2

-stopień niedostateczny -1

Oceny bieżące mogą być poprzedzone znakiem „+" lub „-".

3a. Oceny bieżące oraz śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych dla uczniów z upośledzeniem umiarkowanym lub znacznym są ocenami opisowymi.

 

4. Ocenę śródroczną wystawia się na podstawie ocen cząstkowych, a roczną na podstawie oceny śródrocznej i ocen cząstkowych z II semestru (nie stosujemy skrótów).

 

5. Oceny cząstkowe z prac pisemnych, sprawdzianów i kartkówek wyrażone są   w następującej skali (stosowanie skali wynika ze specyfiki przedmiotu)

więcej niż 100% -   6

90%-100%         -    5

75%-90%            -  4

51%-74%            -  3

30%-50%            -  2

poniżej 30%       -  1

Przy górnych i dolnych granicach procentowych dopuszcza się stosowanie znaków „+","-„,"=".

5a. Na sprawdzianach i klasówkach z poszczególnych przedmiotów wprowadza się dodatkowo punkty: 1 punkt za prawidłową ortografię i interpunkcję oraz 1 punkt za estetykę zapisu.

6. Oceny cząstkowe z prac pisemnych, sprawdzianów i kartkówek dla uczniów z obniżonymi wymaganiami wyrażone są następującej skali:

86%-100%                -  5

66%-85%                  -  4

46%-65%                  -  3

26%-45%                  -  2

0%-25%                    -  1

 

7. Oceny z przedmiotów wystawia nauczyciel uczący przedmiotów.

 

8. W przypadku dłuższej nieobecności nauczyciela ustala się zastępstwo doraźne - nauczyciel zastępujący nauczyciela może wystawić oceny cząstkowe, z tej części materiału, której uczył.

III Wymagania edukacyjne na poszczególne stopnie szkolne zostały opracowane przy  uwzględnieniu czterech kryteriów:

a) stosunek osiągnięć ucznia do podstawy programowej i programu nauczania,
b) stopień złożoności treści kształcenia,
c) stopień samodzielności pracy ucznia,
d)  wymierne efekty działań uczniowskich ( konkursy, olimpiady, zawody ).

1 Wymagania edukacyjne na stopień celujący obejmują treści:

a)  wykraczające poza program nauczania,
b)  wynikające z indywidualnych zainteresowań ucznia,
c)  stanowiące efekty samodzielnej pracy ucznia,
d)  umożliwiające stosowanie rozwiązań nietypowych, twórczych,
e) zapewniające sukcesy w konkursach i olimpiadach przedmiotowych, zawodach sportowych lub inne  porównywalne osiągnięcia.

2. Wymagania edukacyjne na stopień bardzo dobry obejmują pełny zakres treści określonych programem nauczania:

a) złożone, trudne do opanowania (szczegóły w wymaganiach edukacyjnych poszczególnych przedmiotów),
b) wymagające korzystania z różnych źródeł,
c) umożliwiające rozwiązywanie problemów w nietypowych sytuacjach.

3. Wymagania edukacyjne na stopień dobry obejmują elementy treści:

a) bardziej złożone od treści zaliczanych do wymagań podstawowych o zakresie przekraczającym wymagania zawarte w podstawach programowych (szczegóły w wymaganiach edukacyjnych poszczególnych przedmiotów),
b) przydatne w opanowaniu treści z danego przedmiotu i innych przedmiotów szkolnych,
c) wymagające umiejętności stosowania samodzielnie wiadomości w sytuacjach typowych według wzorów  ( przykłady znane z lekcji lub podręcznika ).

4. Wymagania edukacyjne na stopień dostateczny obejmują elementy treści:

a) najważniejsze w uczeniu danego przedmiotu na poziomie nie przekraczającym wymagań zawartych w podstawach programowych ( szczegóły w wymaganiach edukacyjnych poszczególnych przedmiotów ),
b) proste, uniwersalne wiadomości ( szczegóły jak wyżej ),
c) ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który rozwiązuje typowe zadania o średnim stopniu trudności, czasem przy pomocy nauczyciela.

5. Wymagania edukacyjne na stopień dopuszczający obejmują elementy treści nauczania:

a) niezbędne w nauce danego przedmiotu (szczegóły w wymaganiach edukacyjnych poszczególnych przedmiotów),
b) potrzebne w życiu,
c) ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który rozwiązuje często przy pomocy nauczyciela zadania typowe o niewielkim stopniu trudności ( szczegóły jak wyżej ).

6. Stopień niedostateczny otrzymuje uczeń, który:

a) nie jest w stanie rozwiązać (wykonać) zadań typowych nawet o niewielkim stopniu  trudności nawet przy pomocy nauczyciela,
b) nie wykorzystał wskazanych przez nauczyciela przedmiotu sposobów poprawiania bieżących ocen cząstkowych  (w przypadku oceny niedostatecznej na koniec semestru lub roku szkolnego).

7. Przy ocenianiu zajęć z wychowania fizycznego, techniki, muzyki, plastyki, w szczególności bierze się pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków.

8. Dyrektor szkoły zwalnia ucznia z zajęć z wychowania fizycznego, informatyki lub technologii informacyjnej na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach uczestniczenia ucznia w tych zajęciach, wydanej przez lekarza, oraz na czas określony w tej opinii. W przypadku zwolnienia ucznia z zajęć z wychowania fizycznego, informatyki lub technologii informacyjnej w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „zwolniony".

8a. Uczeń, który w jednym z semestrów był zwolniony z zajęć wychowania fizycznego lub informatyki otrzymuje w wyniku klasyfikacji ocenę roczną z tych zajęć taką, jak w semestrze, w którym był klasyfikowany.

§4

NOTOWANIE POSTĘPÓW I OCENIANIE RÓŻNORODNYCH FORM AKTYWNOŚCI UCZNIÓW

1. Ocenianie jest integralną częścią procesu nauczania i uczenia się, dlatego powinno być rytmiczne i zaplanowane w czasie.

Ustala się następującą minimalną ilość ocen dla przedmiotów realizowanych w wymiarze tygodniowym:

       - jedna godzina tygodniowo - minimum 3 oceny

       - dwie godziny tygodniowo   - minimum 4 oceny

       - trzy godziny tygodniowo      -  minimum 5 ocen

       - cztery i więcej godzin tygodniowo - minimum 6 ocen.

2. Ocenianiu towarzyszą systematycznie dokonywane formy sprawdzania wiedzy i umiejętności takie jak:

       a/ ustne / odpowiedź na lekcji, opowiadanie, recytacja, czytanie, 

           śpiew /, zadania domowe, prace pisemne na lekcji,

            prowadzenie zeszytów przedmiotowych i estetyka prac,

       b/ sprawnościowe  / prace manualne wykonane na lekcji i w domu,

           ćwiczenia i gry sportowe /,

       c/ doświadczalne / doświadczenia na lekcjach i w domu /,

       d/ praktyczne / obsługa sprzętu medialnego, gra na instrumentach

           muzycznych, prace techniczne, plastyczne, umiejętność

           zastosowania wiadomości w praktyce /,

       e/ aktywność - zgłaszanie się na lekcjach, udział w konkursach,

           zawodach, apelach, przedstawieniach i imprezach szkolnych,

           przygotowanie do lekcji, przygotowanie dodatkowych

           materiałów na lekcje, aktywność czytelnicza.

 

3. Prace klasowe i sprawdziany winny być zapowiadane z tygodniowym wyprzedzeniem, nauczyciele zaznaczają ten fakt w dzienniku lekcyjnym.                                                                                                4. W danym dniu można przeprowadzić jedną pracę klasową lub sprawdzian, a w tygodniu trzy.

 

5. Nauczyciel przechowuje prace pisemne, sprawdziany i klasówki, co najmniej do 31 sierpnia każdego roku szkolnego.

6. Oceny są jawne. Uczeń na bieżąco jest informowany o uzyskanej ocenie. Na prośbę ucznia lub rodziców nauczyciel powinien tę ocenę uzasadnić. Kontrolne prace pisemne rodzice mogą otrzymać do wglądu podczas zebrań lub innych spotkań z nauczycielem.

6.1. Nauczyciel w relacji z uczniem może przekazać informację zwrotną:

     a/ przeprowadzając rozmowę indywidualną

     b/ pisząc notatkę w zeszycie lub dzienniczku ucznia

     c/ pisząc obszerniejszą notatkę pod pisemną pracą kontrolną

     d/ dokonując systematycznego wpisu do kart informacyjnych

         o uczniu.

6.2. Wychowawca w relacji z rodzicem może informacje zwrotną

     przekazać:

     a/ telefonicznie

     b/ podczas rozmowy indywidualnej

     c/ pisząc notatkę pisemną

     d/ podczas szkolnych zebrań z rodzicami

     e/ w czasie cotygodniowego dyżuru

     f/ poprzez analizę wpisów do kart informacyjnych o uczniu

     g/ co dwa miesiące odbywać się powinny zebrania klasowe

        z rodzicami - o terminach zebrań informuje wychowawca na

        pierwszym spotkaniu z rodzicami

 

7. Forma i częstotliwość oceniania:

      a) odpowiedz ustna,

  • b) kartkówka (niezapowiedziana forma odpowiedzi nie przekraczająca 15 minut i obejmująca materiał nie więcej niż z trzech ostatnich tematów), wyniki kartkówki nauczyciel przedstawia uczniom nie później niż tydzień po jej przeprowadzeniu,
  • c) sprawdziany (prace klasowe - winny być zapowiedziane z tygodniowym wyprzedzeniem, poprzedzone lekcją powtórzeniową z podaniem terminu, tematyki, czasu trwania, rodzaju pracy, kryteriów oceny. Wyniki nauczyciel analizuje i omawia z uczniami - nie później niż dwa tygodnie po przeprowadzeniu sprawdzianu ze szczególnym uwzględnieniem osiągnięć i braków oraz wniosków do dalszej pracy,
  • d) praca na lekcji (aktywność) w formie przyjętej przez nauczyciela, o formie oceniania aktywności nauczyciel informuje na pierwszej lekcji,
  • e) praca domowa - ocena następuje na podstawie samodzielnej pracy wykonanej przez ucznia,
  • f) formy doświadczalne (doświadczenia na lekcji i w domu),
  • g) formy praktyczne (obsługa sprzętu medialnego, gra na instrumentach muzycznych) prace techniczne, plastyczne, umiejętności zastosowania wiadomości w praktyce,
  • h) w całym cyklu kształcenia może nastąpić sprawdzenie wyników nauczania wyznaczone w planie diagnoz,
  • i) w uzasadnionym przypadku uczeń ma prawo wyboru formy zaprezentowania posiadanej wiedzy i umiejętności.

8. Sposoby notowania postępów uczniów:

a) oceny,

  • b) punktacja,
  • c) w kl. I-III karta informacji o uczniu,
  • d) zeszyt uwag i spostrzeżeń,
  • e) ocena opisowa,

 

9. Nauczyciel ma obowiązek dostosować stopień trudności zakresu treści podlegających ocenie do możliwości indywidualnych ucznia.

  • a) Nauczyciel umożliwia uczniom zaprezentowanie wiedzy w wybranych przez nich (lub nauczyciela) formie.
  • b) Nauczyciel jest zobowiązany, na podstawie pisemnej opinii lub orzeczenia poradni psychologiczno-pedagogicznej lub innej poradni specjalistycznej, dostosować wymagania edukacyjne w stosunku do ucznia, u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się lub deficyty rozwojowe, umożliwiające sprostowanie wymaganiom edukacyjnym z programu nauczania.
  • c) Uczeń ma możliwość uzyskania pomocy w indywidualnej formie przyjętej przez nauczyciela.
  • d) Uczeń ma możliwość udziału w zajęciach wyrównawczych, korekcyjno-kompensacyjnych jeżeli zaistnieje taka potrzeba.
  • e) Przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego, techniki, muzyki, plastyki należy w szczególności brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia, wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć.
  • f) W uzasadnionych przypadkach uczeń może być zwolniony na czas określony z zajęć z wychowania fizycznego i informatyki decyzję tę podejmuje dyrektor szkoły na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach uczestniczenia w tych zajęciach wydanej przez lekarza lub poradnię specjalistyczną.

 

10. Poprawianie ocen i nieprzygotowanie do zajęć.

a) Uczeń ma prawo poprawić ocenę dopuszczającą lub niedostateczną z pracy pisemnej, jedną ocenę może poprawić tylko raz, jeżeli nie poprawił oceny - ocena pozostaje niezmieniona.

b) uczeń może poprawić także inne oceny o ile przewiduje to PSO lub indywidualne uzgodnienia z nauczycielem;

c) Uczeń poprawia ocenę w terminie ustalonym z nauczycielem, ale nie później niż w ciągu dwóch tygodni.

 d) Uczeń może nie przygotować się do zajęć lekcyjnych dwa razy w ciągu semestru w przypadku przedmiotu w wymiarze co najmniej 2 godziny tygodniowo, jeden raz z przedmiotu w wymiarze 1 godziny tygodniowo / z pominięciem zapowiadanych z wyprzedzeniem zadań domowych oraz sprawdzianów i prac klasowych/, uczeń powinien poinformować nauczyciela o nieprzygotowani do lekcji przed lekcją i uzupełnić braki w ciągu tygodnia .

e) Uczeń po usprawiedliwionej nieobecności trwającej dłużej niż tydzień ma prawo być nieprzygotowany przez 3 kolejne dni.

f) Uczeń w uzasadnionych przypadkach może poprawić oceny z odpowiedzi ustnych. 

g) Uczeń pracuje systematycznie na ocenę semestralną i roczną, poprawiając oceny niedostateczne, dopuszczające lub inne (zgodnie z punktem 10b) w ciągu dwóch tygodni. Wystawienie oceny semestralnej i rocznej następuje więc  na podstawie wszystkich, regularnie uzyskanych ocen. W razie wątpliwości    uczeń może po indywidualnym uwzględnieniu z nauczycielem napisać sprawdzian obejmujący odpowiednią partię materiału (semestr, cały rok). 

§5

KLASYFIKOWANIE, PROMOWANIE

1. Klasyfikację śródroczną i roczną uczniów przeprowadza się co najmniej raz w ciągu roku szkolnego, w terminach określonych w Statucie Szkoły. Rok szkolny dzieli się na dwa semestry. Semestr I rozpoczyna się 01 września i trwa do 18 stycznia lub do pierwszego piątku po 18 stycznia. Semestr II trwa od pierwszego dnia nauki po zakończeniu I semestru i trwa do ostatniego dnia nauki w danym roku szkolnym.

2. W klasach I - III uczeń otrzymuje promocję, jeśli jego osiągnięcia oceniono pozytywnie.

3. W klasach I - III, w wyjątkowych przypadkach, rada pedagogiczna może postanowić o powtarzaniu klasy przez ucznia klasy I-III szkoły podstawowej na wniosek wychowawcy klasy oraz po zasięgnięciu opinii rodziców (prawnych opiekunów) ucznia.  

4. Na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) i po uzyskaniu zgody wychowawcy klasy lub na wniosek wychowawcy klasy i po uzyskaniu zgody rodziców (prawnych opiekunów), oraz po uzyskaniu opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej, rada pedagogiczna może postanowić o promowaniu ucznia klasy I i II szkoły podstawowej do klasy programowo wyższej również w ciągu roku szkolnego. 

5. Uczeń  kl. IV-VI otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, jeśli na koniec roku  szkolnego otrzymał wszystkie oceny wyższe od stopnia niedostatecznego,                          z zastrzeżeniem  §7   ust. 8 pkt a i b

6. Począwszy od klasy IV szkoły podstawowej, uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią ocen, co najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania, otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej  z wyróżnieniem.

7. Laureaci konkursów przedmiotowych o zasięgu wojewódzkim otrzymują z danych zajęć edukacyjnych celującą roczną (semestralną) ocenę klasyfikacyjną. 

8. Uczeń kończy szkołę podstawową z wyróżnieniem, jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej, na którą składają się oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych uzyskane w klasie programowo najwyższej oraz roczne oceny klasyfikacyjne, których realizacja zakończyła się w klasie programowo niższej, uzyskał       z obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią ocen co najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania.

9. Uczeń uzyskuje wpis do Złotej Księgi Uczniów  i otrzymuje certyfikat wpisu do Złotej Księgi Uczniów według odrębnego regulaminu. 

10.Klasyfikacja śródroczna i roczna ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym w klasach I-III polega na podsumowaniu jego osiągnięć edukacyjnych z zajęć edukacyjnych i jego zachowania w danym roku szkolnym oraz ustaleniu jednej opisowej śródrocznej lub rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych  i opisowej śródrocznej rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania

 

11.Klasyfikacja roczna ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym, począwszy od klasy IV szkoły podstawowej, polega na podsumowaniu jego osiągnięć edukacyjnych z zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania, z uwzględnieniem indywidualnego programu edukacyjnego opracowanego dla niego na podstawie odrębnych przepisów,  i zachowania ucznia w danym roku szkolnym oraz ustaleniu rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, które są ocenami opisowymi. 

                                                                 

12. Przed klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej poszczególni nauczyciele są zobowiązani poinformować ucznia i wychowawcę, a ten z kolei jego rodziców (prawnych opiekunów) o przewidywanych dla niego ocenach klasyfikacyjnych w następujących terminach  i formie:

a/ na miesiąc przed posiedzeniem klasyfikacyjnym Rady Pedagogicznej, wychowawcy informują pisemnie rodziców (prawnych opiekunów) o przewidywanych, klasyfikacyjnych ocenach  niedostatecznych i przewidywanej ocenie nagannej                       z zachowania. Nauczyciele przedmiotów powinni wystawić je ołówkiem w dzienniku lekcyjnym. Rodzic potwierdza podpisem przyjętą informację o grożących ocenach niedostatecznych. Informację tę przekazuje wychowawca do dyrektora szkoły.

 

b/ na dwa tygodnie przed posiedzeniem klasyfikacyjnym Rady Pedagogicznej, nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne i wychowawcy informują pisemnie rodziców (prawnych opiekunów) o przewidywanych dla niego wszystkich śródrocznych lub rocznych ocenach klasyfikacyjnych, z zajęć edukacyjnych i zachowania, wpisując je do zeszytów przedmiotowych. Nauczyciele przedmiotów oraz wychowawca powinni wystawić je ołówkiem w dzienniku lekcyjnym. Rodzic potwierdza podpisem przyjętą informację.

 

13. W przypadku dłuższej nieobecności nauczyciela i niemożności wystawiania przez niego ocen śródrocznych lub rocznych powołuje się komisję w składzie: dyrektor szkoły, nauczyciel przedmiotu zbliżonego do danego, wychowawca klasy, w celu wystawiania oceny.

 

14. Zmiana oceny zachowania ustalone na radzie klasyfikacyjnej możliwa jest tylko poprzez zwołanie rady nadzwyczajnej. Jeżeli czyn naganny, kwalifikowany na zmianę oceny, nastąpi w okresie miedzy powiadomieniem rodziców a terminem rady klasyfikacyjnej dopuszcza się możliwość wystawienia oceny nagannej po uprzednim poinformowaniu rodziców o tym fakcie w terminach innych niż z miesięcznym wyprzedzeniem.

15. Jeżeli rodzic nie zostanie poinformowany o zagrożeniu wystawienia oceny nagannej nie można wystawić oceny nagannej.

 

§6

TRYB PRZEPROWADZANIA EGZAMINÓW

Egzamin poprawkowy

1. Począwszy od klasy IV szkoły podstawowej, uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał ocenę niedostateczną z jednego lub dwóch obowiązujących zajęć edukacyjnych, może zdawać egzamin poprawkowy.

2. Na wniosek rodziców dyrektor powołuje komisję egzaminacyjną w składzie:

a) dyrektor szkoły jako przewodniczący komisji lub pełniący obowiązki dyrektora       

b) nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne jako egzaminujący

c) nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne lub wychowawca klasy jako członek komisji

3. Nauczyciel, o którym mowa w ust. 2 pkt b), może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub innych osób. W takim przypadku dyrektor szkoły powołuje jako osobę egzaminującą innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne, z tym, że powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły

4. Egzamin odbywa się w ostatnim tygodniu wakacji letnich. Egzamin poprawkowy składa się z części pisemnej oraz części ustnej, z wyjątkiem egzaminu z plastyki, muzyki, informatyki, technologii informacyjnej, techniki oraz wychowania fizycznego, z których egzamin ma przede wszystkim formę zadań praktycznych.                                                                                

5. Uczeń zdaje egzamin poprawkowy, jeżeli uzyskuje w części pisemnej i ustnej łącznie 70% poprawnych odpowiedzi.

6. Z przeprowadzonego egzaminu poprawkowego sporządza się protokół zawierający: skład komisji, termin egzaminu, pytania egzaminacyjne, wynik egzaminu oraz ocenę ustaloną przez komisję.

Do protokołu załącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.

 

7. Uczeń, który z przyczyn losowych nie przystąpił do egzaminu poprawkowego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, w określonym przez dyrektora szkoły, nie później niż do końca września.

 

8. Uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia szkoły podstawowej rada pedagogiczna może jeden raz w ciągu danego etapu edukacyjnego promować ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych zajęć edukacyjnych, pod warunkiem, że te obowiązkowe zajęcia są realizowane w klasie programowo wyższej.

 

 

9. Decyzję o egzaminie poprawkowym lub klasyfikacyjnym podejmuje rada pedagogiczna na wniosek ucznia lub rodzica (prawnego opiekuna) zwykłą większością głosów.

 

10. Uczeń, który nie zdał egzaminu poprawkowego, nie otrzymuje promocji i powtarza klasę, z zastrzeżeniem ust.11.

 

 

Egzamin sprawdzający

1. Uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) mogą zgłosić zastrzeżenia do dyrektora szkoły, jeżeli uznają, że roczna (semestralna) ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny. Zastrzeżenia mogą być zgłoszone w terminie do 7 dni po zakończeniu zajęć dydaktyczno-wychowawczych. W takim przypadku dyrektor szkoły powołuje komisję, która przeprowadza sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia, w formie pisemnej i ustnej, oraz ustala roczną (semestralną) ocenę klasyfikacyjną z danych zajęć edukacyjnych. Termin sprawdzianu uzgadnia się z uczniem i jego rodzicami (prawnymi opiekunami).

2. W skład komisji wchodzą:

a) dyrektor szkoły albo nauczyciel pełniący obowiązki zastępcy dyrektora - jako przewodniczący komisji,
b) nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne,
c) dwóch nauczycieli z danej lub innej szkoły tego samego typu, prowadzący takie same zajęcia edukacyjne.

3. Ustalona przez komisję roczna (semestralna) ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych nie może być niższa od ustalonej wcześniej oceny. Ocena ustalona przez komisję jest ostateczna, z wyjątkiem niedostatecznej rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, która może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego.

4. Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do sprawdzianu, w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, wyznaczonym przez dyrektora szkoły. Termin do zgłoszenia zastrzeżeń wynosi 5 dni od dnia przeprowadzenia egzaminu poprawkowego. W tym przypadku, ocena ustalona przez komisję jest ostateczna.

Egzamin klasyfikacyjny

1. Do egzaminu klasyfikacyjnego mogą przystąpić uczniowie o indywidualnym toku nauki oraz uczniowie, którzy nie zostali sklasyfikowani z powodu nieobecności nieusprawiedliwionych. W szczególnie uzasadnionych przypadkach dopuszcza się możliwość składania egzaminu klasyfikacyjnego przez ucznia nieklasyfikowanego z powodu nieobecności nieusprawiedliwionej.

2.Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza nauczyciel danych zajęć edukacyjnych w obecności, dyrektora szkoły i wskazanego przez dyrektora szkoły nauczyciela.

3. Uczeń może nie być klasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich zajęć edukacyjnych, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia śródrocznej lub rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na zajęciach edukacyjnych przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie nauczania.

4. Egzaminy klasyfikacyjne będą się odbywać w trybie przewidzianym dla egzaminów poprawkowych. Rodzic (prawny opiekun) ma możliwość uczestniczenia w egzaminie w charakterze obserwatora.

5. Dla ucznia spełniającego obowiązek szkolny poza szkołą przeprowadza się według odrębnych przepisów.

6. Dokumentacja z przeprowadzonego egzaminu prowadzona jest według odrębnych przepisów.

SPRAWDZIAN PO KLASIE VI

1.W klasie VI przeprowadza się sprawdzian poziomu opanowania umiejętności, określonych w standardach wymagań.

2. Sprawdzian  ma charakter powszechny i  obowiązkowy.

3. Uczniowie z dysfunkcjami mają prawo przystąpić do sprawdzianu w warunkach i formie dostosowanych do ich dysfunkcji, na podstawie opinii publicznej poradni psychologiczno- pedagogicznej. Rodzice ucznia decydują o możliwości skorzystania z udogodnień dostosowanych do dysfunkcji ich dzieci.Opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej rodzice (prawni opiekunowie) ucznia przedkładają dyrektorowi szkoły, w terminie ustalonym według odrębnych przepisów.

4. W szczególnych przypadkach losowych bądź zdrowotnych, uniemożliwiających przystąpienie do sprawdzianu w terminie do 20 sierpnia danego roku, dyrektor komisji na udokumentowany wniosek dyrektora szkoły, może zwolnić ucznia ze sprawdzianu.

5. Na prośbę ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów), sprawdzona i oceniona praca ucznia jest udostępniona uczniowi lub jego rodzicom (prawnym opiekunom) w miejscu i czasie wskazanym przez dyrektora komisji okręgowej.

§7

ZASADY I KRYTERIA USTALANIA OCEN ZACHOWANIA UCZNIÓW

1. W klasach I-III śródroczna i roczna ocena zachowania jest oceną opisową. Przy sporządzaniu oceny opisowej będą brane uwagę przyjęte przez komisję kształcenia zintegrowanego zasady oceniania punktowego (za pomocą plusów i minusów):

„+"zawsze, „-‘nie spełnia wymagań „/"czasami spełnia wymagania.

2. Zachowanie oceniane jest na podstawie codziennej obserwacji.

3. Ocenę zachowania roczną, począwszy od klasy czwartej szkoły podstawowej, ustala się według następującej skali:

a) wzorowe;
b) bardzo dobre;
c) dobre;
d) poprawne;
e) nieodpowiednie;
f) naganne.

4. Przy ustalaniu oceny klasyfikacyjnej zachowania ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia lub odchylenia rozwojowe, należy uwzględnić wpływ stwierdzonych zaburzeń lub odchyleń na jego zachowanie na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania lub opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej.

5. Wychowawca informuje uczniów na początku roku szkolnego (na godzinach wychowawczych w ciągu pierwszych dwóch tygodni) oraz rodziców (prawnych opiekunów) na pierwszym zebraniu z rodzicami we wrześniu:

a) kto i w jaki sposób wystawia ocenę zachowania,

b) co wpływa na jej podwyższenie lub obniżenie,

c) jaka jest możliwość zmiany ustalonej oceny rocznej zachowania w przypadku naruszenia  niniejszego regulaminu,

d) jakie są konsekwencje wystawienia oceny nagannej zachowania.

6. Informacje o zasadach oceniania wywieszone są na tablicach ogłoszeń w klasach.

7. Wychowawca prowadzi zeszyt pochwał i uwag, z którego korzystają wszyscy nauczyciele.

8. Ocena zachowania nie ma wpływu na oceny z zajęć edukacyjnych  i promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły,z zastrzeżeniem:

a) Rada pedagogiczna może podjąć uchwałę o niepromowaniu lub nieukończeniu szkoły przez ucznia, któremu po raz drugi z rzędu ustalono naganną roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania.

b) Promocji nie otrzymuje lub szkoły nie kończy uczeń, któremu po raz trzeci z rzędu ustalono naganną roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania.

9. Ocena zachowania ustalona przez wychowawcę (po zasięgnięciu opinii nauczycieli, uczniów danej klasy oraz ocenianego ucznia) jest ostateczna, z zastrzeżeniem: uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) mogą zgłosić zastrzeżenia do dyrektora szkoły, jeżeli uznają, że roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny. Zastrzeżenia mogą być zgłoszone w terminie do 7 dni po zakończeniu zajęć dydaktyczno-wychowawczych.

10. W przypadku stwierdzenia, że roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny, dyrektor szkoły powołuje komisję, która ustala roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania w drodze głosowania zwykłą większością głosów; w przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego komisji.  W skład komisji wchodzą:
a) dyrektor  szkoły albo nauczyciel pełniący obowiązki zastępcy dyrektora - jako przewodniczący komisji,
b) wychowawca klasy,
c) wskazany przez dyrektora szkoły nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne w danej klasie,
d) pedagog, jeżeli jest zatrudniony w szkole,
e) psycholog, jeżeli jest zatrudniony w szkole,
f) przedstawiciel samorządu uczniowskiego,
g) przedstawiciel rady rodziców.

11. Ustalona przez komisję roczna ocena klasyfikacyjna zachowania nie może być niższa od ustalonej wcześniej oceny. Ocena ustalona przez komisję jest ostateczna.

12. Kryteria oceny zachowania przedstawiają tabele:

a)AKTYWNOŚĆ SPOŁECZNA

LP

KRYTERIA

PUNKTY

1.

Uczeń pracuje w samorządzie klasowym lub szkolnym

0-2

2.

Uczeń uczestniczy w organizowaniu uroczystości lub imprez klasowych i szkolnych(np. dekoracje,  konkursy itp.)

0-2

3.

Uczeń aktywnie wypełnia dyżury klasowe i szkolne

0-2

4.

Uczeń wykonuje prace porządkowe w klasie, szkole

0-2

5.

Uczeń występuje w częściach artystycznych podczas uroczystości szkolnych i klasowych

0-2

6.

Uczeń reprezentuje szkołę podczas uroczystości środowiskowych i lokalnych (poczet sztandarowy, akcje społeczne np. WOŚP, loterie itp.)

0-2

7.

Pomaga kolegom w nauce w ramach pomocy koleżeńskiej

0-2

8.

Chroni przyrodę wokół szkoły i w środowisku

0-2

Razem max

16

b) KULTURA OSOBISTA

LP

KRYTERIA

PUNKTY

1.

Uczeń dba o swój wizerunek ucznia i higienę osobistą, odpowiedni do szkoły strój - nieeksponujący brzucha; nie farbuje włosów, nie maluje się

0-2

2.

Uczeń zmienia w szkole obuwie

0-2

3.

Uczeń używa zwrotów grzecznościowych

0-2

4.

Uczeń jest taktowny i okazuje szacunek uczniom i dorosłym

0-2

5.

Uczeń umie kulturalnie bronić swego zdania

0-2

6.

Uczeń nie używa wulgaryzmów

0-2

7.

Uczeń nie stosuje przemocy fizycznej

0-2

8.

Uczeń nie stosuje przemocy psychicznej

0-2

9.

Na szkolnych i pozaszkolnych uroczystościach uczeń nosi strój galowy

0-2

10.

W budynku szkoły uczeń nie nosi nakrycia głowy,

0-2

11.

Uczeń przejawia szacunek wobec symboli narodowych ( 1 uchybienie - 1 pkt)

0-2

12.

Uczeń zachowuje się właściwie w stołówce szkolnej, podczas przerw (1pkt -3 uwagi w semestrze)

0-2

Razem max

24

C) STOSUNEK DO OBOWIĄZKÓW SZKOLNYCH

LP

KRYTERIA

PUNKTY

1.

Uczeń nie wagaruje (1 ucieczka z lekcji -1 pkt)

0-2

2.

Uczeń wykorzystuje w pełni swoje możliwości intelektualne, wykazuje postęp w zdobywaniu wiedzy i umiejętności „chce się uczyć"

0-2

3.

Uczeń nosi przybory szkolne, podręczniki i zeszyty (3 uwagi -1 pkt, powyżej 0 pkt)

0-2

4.

Uczeń usprawiedliwia nieobecności (6 godz. nieusprawiedliwionych w semestrze -1 pkt; powyżej - 0 pkt)

0-2

5.

Uczeń nie spóźnia się na lekcje i inne zajęcia ( 3 spóźnienia w semestrze - 1 pkt; powyżej - 0 pkt)

0-2

6.

Uczeń w pełni korzysta z lekcji i nie zakłóca jej przebiegu (lub innych zajęć) (3 uwagi w tym zakresie - 1 pkt, powyżej 0 pkt)

0-2

7.

Uczeń szanuje mienie szkoły, kolegów i innych osób,  a niezamierzone szkody naprawia sam lub z pomocą  rodziców (brak naprawy poczynionej szkody 1 pkt

0-2

8.

Uczeń wypożycza i czyta książki z biblioteki ( 2 książki miesięcznie 1 pkt, powyżej 2 pkt)

0-2

9.

Uczeń uczestniczy w konkursach przedmiotowych i innych oraz zawodach sportowych ( 1pkt uczestnictwo bez wyróżnień lub punktowanych miejsc)

0-2

Razem max

18

Przeliczenie punktów na ocenę:

punkty

ocena

50-58

Wzorowa

42- 49

Bardzo dobra

41- 33

Dobra

21- 32

Poprawna

0 - 20

Nieodpowiednia

13. Ocenę naganną otrzymuje uczeń, wobec którego stosowano działania o charakterze wychowawczym i profilaktycznym, a który mimo to:

a) nadal stosuje w szkole i poza nią przemoc fizyczną i psychiczną wobec uczniów, nauczycieli lub innych osób zagrażającą ich życiu lub zdrowiu bądź naruszającą ich bezpieczeństwo;

b) na terenie szkoły: posiada, używa lub rozprowadza środki odurzające lub substancje psychotropowe, spożywa napoje alkoholowe lub pali wyroby tytoniowe;

c) świadomie niszczy dobra materialne należące do szkoły, uczniów, nauczycieli i innych osób;

d) opuścił bez usprawiedliwienia połowę czasu przeznaczonego na realizację zajęć z co najmniej jednego przedmiotu;

e) wszedł z konflikt z prawem .

14. Uczeń, który za I semestr otrzymał ocenę nieodpowiednią lub naganną nie może na koniec roku szkolnego otrzymać oceny bardzo dobrej lub wzorowej.

15. Zapis w §7 ustęp 8  w roku szkolnym 2006/07 obowiązuje po upływie dwóch tygodni od uchwalenia tekstu jednolitego WSO.

16.Załącznik nr 1 - tabela zestawienie przydziału punktów dla uczniów danej klasy

 

 

 

 

 

Tekst jednolity z dnia 25 listopada 2010 r. przyjęty uchwałą Rady Pedagogicznej nr 7/2010/11 ze zmianami wprowadzonymi uchwałami Rady pedagogicznej: nr 7/2006/07 z dnia 15.05.2007 r., nr 4/2007/08 z dnia 13.06.2008 r., nr 1/2008/09 z dnia 15.09.2008 r., nr 3/2009/10 z dnia 18.02.2010r., nr 6/2010/11 z dnia 25.11.2010r.

 

 

 

 

 

 

 

Załączniki

Brak załączników

Metryczka

Wytworzono:2011-01-24 00:00przez:
Opublikowano:2011-01-24 00:00przez:
Podmiot udostępniający: Szkoła Podstawowa im. Wojska Polskiego
Odwiedziny:2201

  • Brak wpisów.
Archiwalna Strona